Välkommen till Cocktailpartyt

06 mars 2011

, ,

To blog or not to blog?

Jag använder en bloggbok som jag skriver upp idéer i som jag får till olika inlägg.

"Varför bloggar du?" Jag tycker det är så märkligt med folk som frågar det. Att de inte ser det geniala i att blogga övergår mitt förstånd.

Men varför bloggar jag egentligen och varför bloggar så många andra? Vad bloggar folk om och vad är det för sorts människor som bloggar?

För 10 år sedan var den genomsnittliga bloggaren en 35-årig man. Mycket har hänt sedan dess. Kvinnor dominerar bloggvärlden. Det är tyvärr lite beklagligt att många av dessa bloggar inte handlar om mer än bröstoperationer, spraytan, nya skor och stureplan. Men det är tydligen sådant som folk vill läsa om.

Men det är inte bara extroverta fjortisar som startar bloggar. Unga tjejer och killar, äldre kristna män, hemmafruar och tonårsmammor bloggar också. Det finns fotobloggar, matbloggar gaybloggar, modebloggar, citatbloggar, photoshopbloggar, teknikbloggar, nyhetsbloggar, konstbloggar osv. Finns intresset så finns det en blogg för det.


Jag bloggar av flera olika anledningar. Jag gillar idén om att dela information. Det händer mycket på internet och det är en spännande tid vi lever i socialt och kommunikationsmässigt och jag vill vara en del av det. Jag använder även Twitter, Facebook, WeHeartit, stumble upon och bloglovin. 

Jag går text och skribentlinjen på en kommunikationsskola och gillar att skriva varje dag. Att vara kreativ, att fotografera, måla och skriva hör ihop för mig.

Jag bloggar för min egen del men jag hoppas också att andra skall få något ut av att läsa min blogg. Kanske ett bra skrivtips eller inspiration av en bild som jag har tecknat. 

När jag började blogga för 2 år sedan visste jag inte helt vad jag skulle skriva om. Jag bytte därför blogg för en månad sedan till Down the Rabbit Hole. Jag önskade nämligen att vara mer temainriktad och jag kan rekommendera att hålla sig till en riktning, det är roligare att blogga då och bloggen i sig blir mer läsvärd.

Varför bloggar du?

4 kommentarer:

  1. Den blogg-boken var en god idé! :) Jeg har bare skrevet på ark til nå. :p
    Jeg blogger fordi det gir meg noe, om ting som gir meg noe. ^^

    SvaraRadera
  2. Jag bloggar för att visa teckningar och målningar jag gör, och sen nätverka med andra då! Jag ser även bloggen som en motivation att göra klart bilder så jag kan visa upp dem :) Men det var en rätt bra idé att skriva upp sådant man tänker blogga om och då slippa komma på helt nytt varje gång!

    SvaraRadera
  3. jag bloggar för att visa upp mina teckningar och målningar:)
    bloggboken var en riktigt smart idé, ska nog också skaffa en sån;)

    SvaraRadera
  4. Jag bloggar för att inte slamma igen verbalt. Alla texter är som löprundor: en del gör jag bara för att medan andra är både sköna och roliga och dessutom riktigt lyckade.

    SvaraRadera

Leta i den här bloggen

Arkiv