Välkommen till Cocktailpartyt

26 mars 2011

,

Doodle It


När jag sitter och lyssnar på en föreläsning eller presentation så har jag upptäckt att jag lyssnar/koncentrerar mig bättre när jag sitter och doodlar. Oftast är det bara telefonbokskladd, hjärtan, krumilurer och små figurer.

Jag var såklart tvungen att kolla upp om jag var korrekt eller inbilsk. Det här är informationen jag hittade:
Doodling isn’t the distraction it’s commonly thought to be, researchers say–in fact, it aids concentration, and memory. A new study suggests that doodling takes up just enough attention to keep the brain from wandering further afield, explains lead researcher Jackie Andrade.

Läs hela Bad News for Teachers.

Du minns alltså mer och håller fokus längre när du kladdar, så doodle it!

2 kommentarer:

  1. Vilka härliga doodles. Låter bra den där studien. ^o^ Fast jag får inte tappa fokus i ens två sekunder under föreläsningarna nu för då kan man ge sig fan på att föreläsaren ställer en fråga till mig. Lagen om alltings jävlighet. ;)

    SvaraRadera
  2. Samma här! Känner ofta att jag lyssnar bättre om jag skissar lite under tiden!

    SvaraRadera

Leta i den här bloggen

Arkiv