Välkommen till Cocktailpartyt

12 mars 2011

Picnik - Part 1



Jag gillar att fotografera och började för några år sedan gå ut med kameran för att upptäcka världen. Min fotografering börjar nu att bli en del bättre har det inte alltid varit så och även idag så känner jag ibland att jag vill redigera mina foton.

Det behöver inte vara så svårt som man tror. Du behöver inte lära dig photoshop eller något annat avancerat program.

Allt du behöver är ett Picnik-konto. På picnik.com kan du enkelt redigera dina foton utan att egentligen kunna något. Jag betalar för att ha premium, det kostar ju ingenting jämfört med ett vanligt redigeringsprogram.

Tänkte att jag skulle ha en liten picnik-skola så du kan lära dig använda de bästa funktionerna. Varje Lördag från och med idag och tio lördagar framåt kommer det lite tips och tricks.

Dagens Problem:

Det ser ut som ett barn har tagit det här fotot!


Det största felet är hur snett slottet är, ögat uppfattade inte hur snett det var på en liten digitalkamera-bildskärm, det upptäckte jag däremot först när jag förde över fotona på datorn. Dessutom är det oproportionerligt placerat och färgerna är alldeles för trista.




















Om du vill kan du kopiera fotot ovan och öva på det.


1. Registrera dig på Picnik och ladda upp ditt foto.
2. Gå in på huvudfliken Edit.
3. Klicka på RESIZE. Ta tag i "slidern" och dra åt höger eller vänster tills objektet står rakt. Ett rutmönster hjälper dig att se när det är rakt. Klicka OK när du är färdig.
4. Tryck nu på CROP. Om du vill att fotot skall behålla samma skala klickar du i boxen "scale photo", annars drar du bara ut det området du vill beskära och trycker OK.


5. Klicka på Autofix längst till vänster. Man skall akta sig för det men det här är en enkel avbild i dagsljus så då är det inte så mycket som kan gå fel.
6. Klicka på COLORS och dra upp Saturation till 25. Nu förstärks färgerna i bilden.
7. Slutligen går du in på SHARPEN och drar upp slidern till 20.



Grattis, du har redigerat ett foto! Ses nästa Lördag, då tänkte jag visa hur man enkelt retuscherar en person.


1 kommentar:

  1. sv. Tack för din kommentar!
    Kan meddela dig att bilden föreställer nederdelen av ett trådslöjdshjärta som hänger i ett fönster där adventsljusstakar speglar sig ;-) Haha!

    SvaraRadera

Leta i den här bloggen

Arkiv