Välkommen till Cocktailpartyt

06 mars 2011

,

The Champions

Nu är skid-vm i Oslo över. Jag ser på avslutningceremonin och jag känner en liten sorg. Nu är det över, nu är tävlingarna över, nu åker turisterna hem och nu är festen på stan slut. Att bo i världens mest engagerade skidnation smittar av sig. Jag hade gärna sett tävlingar i många dagar till.

Att bara ha några minuters gångväg ner till universitetsplatsen där prisutdelningen har ägt rum är fantastiskt. Jag hör folks jubel hemifrån och jag hamnade av en slump på prisutdelningen när Marit Bjørgen hade tagit sitt andra guld. När jag gick i slottsparken med hunden hörde jag "5 minuter kvar" ropas upp i högtalarna, då var det ju bara att gå ner.

Norrmänen hejar gott på svenskarna under prisutdelningarna, mer ofta (upptäckte jag), än på de andra nationerna. All den dåliga stämning mellan norrmän och svenskar är till stor del påhittad och uppblåst av media. Folk glömmer fort att Northug stod på svenskarnas sida när Falun ville arrangera VM 2015, men bittra svenskar skall ha det till att han är någon ond person ute efter att förnedra Sverige. Det är löjligt.

Vi får väll se i 2015 om svenskarna kommer stå och heja fram norrmännen på samma sätt som norrmänen har gjort för svenskarna. Det har varit 100 000 skidälskande skrikande, jublande, tältande, korvätande, glada norrmän längs skidspåren. De gillar sporten och 10 000 människor spenderade natten upp i skogen på Holmenkollen bara för att få bra platser till 5-milen. Det är helt galet och på tv kunde man se att stämningen var på topp.



Bjørn Dæhlie, Northugs stora idol gjorde gärna 360 in i mål, för han var glad och för att han ville visa sin överlägsenhet. När Northug på samma sätt vill visa att han är skidvärldens super star blir folk helt vilda och glömmer allt folkskick. De kallar han för gris, snorunge, idiot osv. Jag läste kommentarerna på Aftonbladet och det var ingen trevlig läsning.

Skillnaden idag är internet. Det gick på bara några sekunder, sen var folk inne på Aftonbladet och skrev som galningar. På Dæhlies tid fick man skriva ett brev in till dagstidningen, gå till posten och köpa frimärke och lägga brevet på posten.
På internet sitter folk och gömmer sig bakom skärmen, antagligen samma folk som håller på med nätmobbing på forum och andra ställen. Elaka människor som inte vet hur man beter sig.

Att skriva av sig kan vara bra om man är upprörd, men inte på en publiceringsplats och inte med ett sådant ordförråd. Jag tappar respekten för svensk media och dess mobbande tillhängare.

Men nu är guldfesten över för norrmänen, dom har gjort sitt bästa VM genom tiderna och dom har gjort det på hemmabana. NRK kallar de detta VM magiskt och efter 8 längdskidsguld, varav fyra är båda stafetterna, tre- och femmilen.
Oslo kommer nu att tömmas på isskulpturer, bodar och turister och livet här i Oslo kommer återgå till det vanliga. Men aldrig kommer jag att glömma detta VM här i fantastiska Oslo. Tack för minnena Norge och grattis till medaljerna.


VG VG AB AB

1 kommentar:

  1. enig, vm har vært moro :) og for en seier til northug idag!

    SvaraRadera

Leta i den här bloggen

Arkiv