Välkommen till Cocktailpartyt

28 februari 2011

, ,

Writing - No.3


Idag har jag en liten övning på gång till dig som önskar att bli bättre på att skriva.
Jag gjorde den själv i skolan idag och den gav mig otroligt mycket insikt i hur man skall gå till väga, när det kommer till miljöbeskrivningar och att använda alla sina sinnen.


Människan har fem sinnen; syn, lukt, känsel, hörsel och smak. Men att beskriva något utifrån de olika sinnena kan vara svårare än vad man tror.

Det finns ett uttryck som heter "Show, don't tell", det betyder inte att man skall visa bilder utan snarare att man istället ska gå djupare in i beskrivningar.

Exempel:
Tell: Han var väldigt nervös men valde ändå att ge henne dokumentet.
Show: Han kände hur svettpärlorna började att ta form vid hårfästet och hans hand skakade när han tillslut valde att ge henne dokumentet.

I båda meningarna förstår man att mannen i fråga är nervös men man behöver inte säga det. Beskriv istället mannens sinnestillstånd för att ge berättelsen mer djup.

 No. 3

Observera utan att delta, var precis och relevant.
Du skall skriva en text utifrån ett utav dina fem sinnen. (Syn, lukt, känsel, hörsel och smak)
Texten skall vara max 100 ord.
Du får inte använda orden jag eller mig.
Beskriv något som är större än en sko och mindre än ett kvarter.

    Texten under skrev jag idag. Jag beskriver min Macbook utifrån sinnet känsel.

    Ovansidan är behaglig, glatt och kall. En liten fläck på bordet undertill har gradvis värmts upp. Locket öppnas och tummarna vidrör insidans gummilist och den jämna, hårda, tempererade plasten. En hand drar snabbt från vänster till höger över de fyrkantiga knapparna, som på ett piano och kittlar fingertopparna. En knapp trycks nerför att snabbt följa fingret upp igen. Plattan längst ner har en nedsänkt kant med rundade hörn. Tryck i nederkanten och den lätt elastiskt ytan ger efter.  Locket dras neråt med moderat motstånd och när locket nästan har gått igen, glider det ur fingrarna och sugs fast i magnetfästet. 



    För fler skrivtips kolla in etiketten Writing eller klicka här.

    1 kommentar:

    Leta i den här bloggen