Välkommen till Cocktailpartyt

24 februari 2011

Afraid of Heights


Jag tror att man håller tillbaka sig själv från att göra saker som man verkligen vill. Vi låter vår rädsla styra våra beslut.

Ofta när vi pratar om rädsla så låter det väldigt orationellt. Tex. Jag är rädd för höjder. Jag är inte rädd för att vara högt upp, jag är rädd för att trilla ner eller störta ifrån en hög höjd. Så egentligen skulle man kunna säga att jag är rädd för att dö eller skada mig (vilket låter mycket mer normalt).

Jag är också rädd för nålar. Här däremot så tycker jag att folk som inte är rädda för nålar är galna och förmodligen saknar överlevnadsinstinkt. Någon vill sticka ett långt vasst metalföremål in i din kropp och du tycker att det är okej? Hade du levt på stenåldern hade du varit död.

Oavsett om våra rädslor är rationella, skyddande eller står i vägen för oss så är vi alla rädda ibland. Jag har en sådan otrolig lust att flyga luftballong någon gång när det är varmt och fint ute, frågan är, skall jag låta min höjdskräck styra mitt liv eller kommer jag få uppleva en ballongfärd?

Har du något som du hade velat göra men är för rädd för att prova?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen