Välkommen till Cocktailpartyt

27 februari 2011

Read Something



Om du bara ska läsa en bok i år ser du förmodligen för mycket på TV.

Vet du inte vad du vill läsa kan jag rekommendera valfri bok ovan. Alla med sin egen charm. Har du inte så mycket tid att läsa kanske du bör välja Parfymen framför Gösta Berlings Saga.
Parfymen är en fantastisk bok som inte skall dömas efter filmen som gjordes för några år sedan. Den har ett levande språk och ruggiga beskrivningar.

Simon och ekarna är en bok många av oss läste på gymnasiet i svenskan. Missade du det är det dags att sätta tänderna i den nu. Fast jag hade väntat till sommaren med den, satt mig under ett träd med jordgubbar och saft.

Gösta Berlings saga är skriven av vår egen nobelvinnare Selma Lagerlöf. Det var hennes debutroman och vackrare miljöbeskrivelser får man leta efter. Värmlands mörka skogar har aldrig varit mer intressanta.

Jonathan Strange & Mr Norell behandlar magi på ett helt nytt sätt och de två magikerna, brittiska gentlemen, har väldigt olika syn på hur magi skall användas.

Stolthet och Fördom är en klassiker som är en sådan där bok som man säger att alla borde läsa. Det finns en väldigt god grund till det, den är bra.

Mästaren och Margarita är kanske min favoritbok (om jag nu har en sådan). Bulgakov blandar fiction och verklighet på ett helt fantastiskt sätt. En bok där du aldrig vet vad som kommer att hända på nästa sida.

2 kommentarer:

  1. hur bra är stolthet och fördom på en skala? värd att lägga händerna på en, tycker du?

    re: thank you för tipsen, awesome att det är lite globaliserat!

    SvaraRadera
  2. Åh jag har haft Mr Norrell i min bokhylla hur länge som helst, köpte den på en bokrea för sisådär tre år sen men jag har fortfarande inte läst den. Himla sugen nu dock!

    Hittills har jag hunnit läsa sju böcker i år, känner mig stolt över detta eftersom jag var så dåligt på det förra året.

    SvaraRadera

Leta i den här bloggen