Välkommen till Cocktailpartyt

22 februari 2011

,

Dog or Cat Person?


Du har säkert hört folk säga att "jag är en hundmänniska" eller "jag föredrar katter". Själv tycker jag inte att kattmänniskor är riktigt kloka i huvudet. Vem skulle frivilligt välja en tjurig katt framför en svansviftande ovillkorligt älskande hund?

Kattmänniskor å andra sidan tycker att hundar fäller, luktar och är jobbiga att ta hand om. De kan inte tänka sig att gå ut i alla väder flera gånger om dagen och plocka upp bajs efter sin fyrbenta vän med en lite plastpåse. 

Jag som då är en hundmänniska skulle säga att man kan borsta hunden, gå promenad i skogen och att det är bra att röra på sig. Katter däremot är lömska, rivs, bits, de är lata och själviska.
En kattmänniska förklarar det med att katten är självständig, precis som sin ägare, och sträcker stolt på sig.

En undersökning i USA gjordes förra året på 4500 människor som ägde hund respektive katt. De fick fylla ut ett formulär och ranka sina sociala egenskaper. De som ansåg sig själva vara hundmänniskor var mera sociala och utåtriktade. Kattmänniskorna tenderade att vara mer filosofiska och kreativa.

Om nu detta är sant eller inte och om det överhuvud taget är någon skillnad kan nog ingen svara säkert på, men om du frågar folk så brukar de veta vad de själva är.

Vad är du? Är du en hund eller kattmänniska?

5 kommentarer:

  1. Hundmänniska såklart. Katter är tråkiga.

    SvaraRadera
  2. Har alltid velat ha både katt och hund, så jag är nog både katt och hundmänniska. Och som person oxå, en glad sprallig svansviftande hund som älskar alla runt omkring och samtidigt en lite fånigt stolt sjävlständig katt som gör som den vill, men som i slutändan tycker om att krypa upp i någons knä och bli omhändertagen.

    Väldigt fin blogg! Den ska följas!
    -karolina

    SvaraRadera
  3. Jag hade den här diskussionen med en kompis för nån vecka sedan och han - som är en kattmänniska - använde nästan precis de där argumenten mot mig som är mer åt en hundmänniska. :) Haha.
    Gillar illustrationen också!

    SvaraRadera
  4. Jag brukar säga att det får bara plats en katta i hushållet, och det är jag :)

    SvaraRadera
  5. Kattmänniska helt klart, även om de är förjävliga ibland! :D

    SvaraRadera

Leta i den här bloggen