Välkommen till Cocktailpartyt

21 oktober 2013

, ,

Hocus Pocus

Det är snart Halloween och för media betyder det en chans att använda orange och för TV betyder det en möjlighet att visa gamla filmer i repris på bästa sändningstid. För mig gör det ingenting. Jag ser fram emot att se Casper och Familjen Adams för sjuttioelfte gången. 
Men det finns en film som är bättre än alla andra, en film som jag fick min kära mor och far att hyra på VHS otaliga gånger, en film som definierar Halloween för mig, HOCUS POCUS

Året var 1993, Bette Midler var underbar och Sarah Jessica Parker hade ännu inte hunnit ha sex in the city. Året då Hocus Pocus kom in i våra liv och hjärtan. 20 år har gått sedan dess, vi (läs: 80-tallister) har blivit äldre, men filmen är fortfarande lika underbar. 

Här är 10 grunder till att Hocus Pocus förmodligen är den bästa Halloween-filmen som någonsin gjorts:

1. Bette Midler 

Munnen, tänderna, håret, naglar, kostymen. De psykotiska ögonen, det otäcka skrattet och önskan om att suga livet ur små barn. Vad är det att inte älska?

2. Sarah Jessica Parkers bästa roll någonsin


Aldrig har en biroll haft så många underbara repliker. Aldrig har Sarah Jessica Parker varit bättre.

3. Calling for Booooooooooooook




4. Max vs. Thackery Binx

För att om du var tjej så var du garanterat förälskad i antingen Max eller Thackery. 

5. This is Ice 


6. Billy Butcherson, Zombie

"Whatever". Hipster-Billy var levande död innan det blev populärt.

7. Sångerna vi fortfarande kan



8. Brutal häxbränning i skolan keramikugn

Lite överlagt mord i en Disney-film är ju alltid mysigt.

9. Mobbare blir upphängda i bur

Jag har hört rykten om att det egentligen är det här Jan Björklund har lust att göra med bråkmakare i skolan. 

10. Sa jag Bette Midler?



0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen