Välkommen till Cocktailpartyt

20 juni 2011

Summer Reading


Allt jag skall läsa i sommar är rött. Det är märkligt. Jag gick till bokhyllan idag för att se om jag hade något där som jag ännu inte hade hunnit läsa och jag hittade fyra böcker som jag köpt vid olika tillfällen på mina besök hemma i Sverige. Alla fyra hade rött omslag. Alla fyra är också pocketböcker, det kanske är så man får sålt pocketböcker, man gör dem röda så att dem sticker ut?

Det som definierar en sommarbok för mig är framför allt att den är ganska lättläst och i pocketformat. Du skall kunna ta med den till stranden eller parken och sluta var du vill utan att behöva läsa flera sidor för att komma in i historien nästa gång du plockar upp boken.

Den Amerikanska Mardrömmen, Susan Faludi.
Sydsvenskan skriver om boken; "Att läsa de första sidorna av "The Terror Dream", som den heter i original, är som att stå i ett ösregn. Exempel efter exempel efter exempel visar hur 11 september används som argument för att få kvinnor att återvända till hem och familj, så att männen - de Riktiga Männen!- kan ta sig ur förverkligandets fängelse och slå tillbaka." 

Liseys Berättelse, Stephen King.
Vad är väll en sommar utan lite Stephen King? Mannen som skriver tegelstenar på rullande band. Jag har läst både Staden som försvann, Eldfödd och Den gröna milen. Dessutom har jag sett (och jag har räknat) 13 filmer som baserats på hans böcker. 
Här blir det 500+ sidor med sorg och skräck i äkta Stephen King-anda.

The Art of Being Kind, Stefan Einhorn. 
Det lustiga med den här boken är att det egentligen är en svensk bok, men så hittade jag den på engelska för 29 kr, så då slog jag till. Dessutom är det bra att underhålla sin engelska till och från.
Boken handlar ganska enkelt om "what goes around comes around", att vänlighet lönar sig och skillnaden mellan falsk vänlighet och äkta. 

Spelet, Neil Strauss. 
Den här boken har jag velat läsa ända sen två killar jag känner berättade att de använde boken för att få med tjejer hem från krogen. Dem använde boken närmast som en guide för att få tjejer att falla som furor omkring dem. Nyfiken blev jag och därför inhandlades även den här och det blir min fjärde och sista sommarbok.


Vad skall du läsa i sommar?

1 kommentar:

  1. Jag brukar läsa deckare på sommaren, gärna Läckberg eller liknande.

    SvaraRadera

Leta i den här bloggen