Välkommen till Cocktailpartyt

11 januari 2012

Over-Consumption

- Vadå sluta? Allt jag kan är ju att konsumera.
Jag funderar ibland på varför så extremt många unga tjejer bloggar om skönhet och mode, eller rättare sagt "hur man skall se ut". För det är ju det som det handlar om, några kanske tycker att det är personlig stil men ärligt talat, det finns lite olika typer av modebloggare beroende på social grupp, men de flesta ser ungefär likadana ut.

Tjejerna säger att de är "shoppoholics" samtidigt som de sträcker på ryggen, som att någon skall bli imponerad över att de är ansvarslösa ekonomiskt och sliter på jordens resurser med sin överkonsumtion.

Jag gillar själv att köpa grejer ibland, jag kör bil, jag köper halvfabrikat, jag sminkar mig osv. Poängen är inte att jag skulle vara något slags helgon, men jag undrar bara varför så många tycker att det är fullkomligt fantastiskt att av omvärlden ses på som "en yta".

När man säger att det är insidan som räknas så vet dock de flesta av oss att det inte är helt sant. Du läser ständigt i tidningen om att överviktiga har svårare att hitta jobb, att vackra människor göra det bättre än andra osv. Men istället för att ändra på det tankesätt som finns, så verkar det som att vi alla kollektivt har bestämt att det inte är fördomarna som behöver ändra på sig utan istället 99% av befolkningen.

Och även fast man nu skriver om mode, måste alla inlägg verkligen innehålla: "Den här köpte jag idag/igår..." eller "Å vad jag önskar mig den här väskan/tröjan..." eller "bara MÅSTE ha".
Jo visst ja, allt blir ju bättre om man har 200 par skor, grattis bruden du har hittat meningen med livet.

1 kommentar:

  1. Det ligger väldigt mycket i det. Själv köper jag mycket av mina kläder (men inte allt)på second hand och jag har ärligt talat lite svårt att förstå vad så många andra tjejer är ute efter när de köper så mycket nya kläder jämt. En konstant jakt på det senaste modet. Just nu är det tydligen stickat som gäller, tidigare var det spets. Det märker jag på alla damer i klassen som kråmar sig och försöker få alla att uppmärksamma deras nya tröja. Men någon tanke på miljön har de inte överhuvudtaget.

    SvaraRadera

Leta i den här bloggen