Välkommen till Cocktailpartyt

04 januari 2012

Kreativitet

Kreativitet, ett märklig sak, alla vill vi ha det men var kan man hitta det? "Jag känner det inte, jag behöver motivation". Måste man verkligen det eller är det en lat mans ursäkter?

Grejen är att jag råkar veta det allra bästa du kan göra för att få igång din kreativitet igen (beredd nu?): Ha det tråkigt!

Stäng av tv:n, datorn och mobilen. Du får inte börja äta eller dricka eller sova eller något annat tidsfördrivande. Sätt dig ner på en stol och ha det tråkigt. Först kommer du bara vara otålig, kanske titta på klockan, men du har inte tråkigt än, du är bara under-stimulerad. Tiden kommer gå och nu kommer känna ett krypande behov av att kolla Facebook eller se på något crappy tv-program.

Hjärnan töms och plötsligt får du motivation och inspiration till att göra något. Stunden precis innan det, det var då du hade det riktigt tråkigt. Så kanske något av det viktigast vi gör ibland är att ha det riktigt tråkigt?

Jag behöver motivation till att teckna, så nu loggar jag av.

2 kommentarer:

  1. Haha så sant! När jag var liten och klagade på att jag hade tråkigt, sa min mamma ofta att det är viktigt att lära sig att ha tråkigt också eftersom man kommer vara tvungen att göra massa tråkiga saker när man blir vuxen. Känner också att min kreativitet alltid mer eller mindre i vissa perioder funnits i mitt liv, så kanske är det rätt inställning ;)

    SvaraRadera
  2. åh, va smart. har aldrig tänkt på att göra så. ska prova på det nästa gång jag har slut på kreativitet:D

    SvaraRadera

Leta i den här bloggen