Välkommen till Cocktailpartyt

20 maj 2011

Your most read book


Vi läser böcker av olika grunder. Ibland är det en lärare som säger åt oss, ibland är vi uttråkade på en sagolik strand i utlandet eller så regnar det kanske ute. Vi läser för att det ger oss glädje, stimuli, för att lära oss saker och för att berika våra liv.

Det finns massvis med orsaker till att vi läser olika böcker men så finns det en liten kategori med böcker som står ut och det är böckerna som vi läser om och om igen. Böckerna som vi inte alltid vet varför vi tycker så mycket om och som vi fortsätter att läsa (även fast vi vet exakt vad som kommer att hända). Det är ingen som "tvingar" en att läsa dessa böcker utan de har blivit en del av dig.

Första gången som jag läste Ondskan av Jan Guillou var jag 12 eller 13 år. Jag var tvungen att läsa den igen och gick och lånade den på biblioteket. När jag var 14 år och började tjäna mina egna pengar såg jag boken i bokhandeln och köpte mig pocket-utgåvan.
Det exemplaret är nu trasigt, nött och missfärgat och är kanske läst 20 gånger. Det är inte den bästa boken jag har läst, men det är min mest lästa.

Jag tror att de flesta har en favoritbok som de läser om och om igen. Jag vet att mamma läser minst en av Sagan om Ringen-triologi böckerna varje år, oftast så blir det den sista i serien.

Vilken är din mest lästa bok?

1 kommentar:

  1. Åh, jag gillar den boken också. Den jag har läst flest gånger är den första Harry Potter-boken. Kanske inte så unikt.

    SvaraRadera

Leta i den här bloggen