Välkommen till Cocktailpartyt

07 maj 2011

, ,

How to Memorize


Jag dyrkar helt okritiskt människor som kan massor av saker utantill. Folk som kan citera stycken ur böcker och filmer utan så mycket som att blinka. Folk som står på scen och låter orden ifrån en dikt eller roman rinna ut som det vore en inövad sång.

På torsdag skall vi hålla Litterär Salong på Westerdals och jag skall läsa dikt. 
Jag är otroligt nervös så för att göra det bästa av situationen bestämde jag mig för att lära mig min dikt utantill, vilket visade sig vara lättare sagt än gjort (då det dessutom är en abstrakt dikt utan tydlig handling). Efter att ha läst den otaliga gånger för mig själv kunde jag bara konkludera, man behöver göra mer än att bara läsa.
Never memorize something that you can look up. 
 Albert Einstein
Desperat på information till självhjälp gjorde jag det enda förnuftiga en människa kan göra, jag googlade det. Jag sorterade ut det som verkade vara riktig information från de klassiska kärringråden och satte igång. 

Här har du mina (och många andras) tips på hur du lär dig en text utantill:

1. Repetera, repetera, repetera. Läs högt för dig själv. Håll texten neråt och titta bara när du tappar tråden.
2. Skriv din text. En text du skall memorera tål att skrivas flera gånger. Skriv både på datorn och för hand då det aktiverar olika delar av hjärnan. 
3. Ha texten i utskrivet format och stryk ut ord allt eftersom. Tillslut har du bara några stödord kvar och efter ett tag klarar du dig utan dom också.
4. Alla lär på olika sätt, har du lättare att lära genom att lyssna? Spela in texten och lyssna på den när du t.ex. går till skolan eller jobbet.
5. Ta pauser när det går trögt och försök igen efter 10-20 minuter.

Att tänka på:

1. Musik hjälper ofta lite eller inte alls. Musik med text är bara störande och de aktiva fälten i hjärnan (musik och minne) överlappar inte, så ha en tyst omgivning.
2. Välj den tiden på dygnet som du brukar ha lättast för att studera, det är också den lättaste tiden för dig att memorera något på. (Tips; Om du inte vet, prova morgonen.)
3. Det tar tid, ha tålamod.

Lycka till!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen