Välkommen till Cocktailpartyt

30 maj 2011

Brevpost

Mail håller på att ta över en stor del av postverksamheten, själv vet jag inte helt vad jag tycker om det. Vad är roligare än att få brev? (Och nu pratar jag inte om räkningar) När jag tömde brevlådan idag hade jag fått brev ifrån Nærings-og Handelsdepartementet. Det var märtk "Ordförande FSSB", varför undrar du? Det skall jag berätta!

Veckan efter påsk så fick vi ett uppdrag i skolan, vi skulle skriva ett realistiskt men falskt brev till någon och se om vi fick svar. Jag skrev till näringsministern om att svenskar hade alldeles för dåliga villkor och för lite respekt i det norska samhället.

Här är mitt brev:

Hej!
Jag skriver ifrån kollektivet FSSB, som är en förening uppstartad i Oslo. FSSB står för Föreningen för Svenskar i Servicebranschen och det är av den anledningen jag skriver till er.
Svenskar i Norge och särskilt i Oslo utsätts kontinuerligt för en diskriminerande lönesättning. Vi tycker att det är märkligt att landets hårdaste arbetare jobbar för landets sämsta löner. Här är det något som har gått fel.
I vanliga fall kan en arbetstagare diskutera lön ed sin chef men många svenskar upplever idag ett deras seriositet underbyggs av låtar som ”Partysvensker” och program där uttryck som ”banan-svensker” myntas.
Svensk arbetskraft ses inom servicebranschen som en förbrukningsvara och det är svårt att få ett fast jobb. Det är långt ifrån alla svenskar som vill resa till Thailand och ”upptäcka sig själva”. Det är att dra alla människor under en kam.
Vi är inte en offentlig organisation ÄN men med 168 underskrifter insamlade på två veckor för att stötta vår sak visar tydligt att det finns ett intresse för svenskar inom servicebranschen att organisera sig. I en rättvis värld hade FSSB aldrig behövt uppstå.
Faktum är att Norge är beroende av svensk arbetskraft och norrmännen borde tacka sig lyckliga stjärna för att så många vill komma hot och jobba.
Förslaget vi har är att arbetsgivare skall vara pålagda enligt lag att ge lön efter tariff och eftersom svenskar jobbar hårade än norrmän borde också ingångslönen vara högre.
Svenskar som kommer till Norge borde belönas istället för att narras.

Mvh
Bianca
Ordförande FSSB

Brevet är ett skämt/hyss, men någon har tagit det på största allvar och nu har jag alltså fått svar, här är brevet som jag fick;





Nu väntar jag spänt på nästa brev!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen