Välkommen till Cocktailpartyt

04 oktober 2011

CSN

Är det bara jag eller är csn inte helt kloka i huvudet? Jag blir aldrig behandlad på något annat sätt än med nedlåtande tonfall och distans när jag ringer deras kundservice och dom tycker absolut inte om att höra att någon på csn har gjort fel.

Vad de anställda på csn (eller i alla fall de 5 olika jag pratat med den senaste veckan) inte förstår är att det är deras JOBB att hjälpa studenter. Det är deras JOBB att hjälpa mig och se till att allt blir riktigt för mig. Deras jobb är INTE att sitta på någon hög häst och vara ohjälpsam och snorkig. Deras jobb är inte att skita i att lyssna och avbryta mig när jag pratar. Deras jobb är inte att skylla på sina arbetskamrater och koppla mig vidare igen och igen och igen. Man tycker att någon borde ta ansvar. Man tycker att någon borde köpa dom en ordbok, slå upp ordet kundservice, kopiera, förstora och sätta upp på väggen i fikarummet. 

Jag har fortfarande inte fått mitt studiestöd, det kommer på onsdag. Jag har fortfarande inte betalt min terminsavgift (studerar på en skola i Oslo med avgift). Jag har inte betalat min hyra och jag har fått låna pengar till mat av familj.

För det första är csn väldigt otydliga och kryptiska i sina besked. Hade det inte varit sunt förnuft att skriva alla besked till studenter TYDLIGT så att det inte blev någon förvirring om hur man skall gå till väga? 

När jag en månad efter min ansökan inte hade fått några pengar så var det dags att ringa och höra vad som egentligen hade hänt. Där fick jag svaret att skolan jag går på inte var godkänd för studiestöd (utlandsstudier) ifrån csn. Jag sa att det kan inte stämma och att någon hade gjort fel men nejdå, det hade dom visst inte. Så jag sa att det är mitt andra år nu och att skolan redan har blivit godkänd eftersom jag är på mitt andra år (betonade det tydligt) mitt i en bachelor-studie och uppenbarligen så är skolan redan godkänd för jag har redan gått ett år på den utbildningen och mottagit studiestöd för det året.

Jo, dom hade nog kunnat göra fel ja fick jag till svar då. Dom bad mig att vänta, jag skulle få prata med en annan handledare. RING. Här börjar konversationen om på nytt och jag får förklara samma sak en gång till. Men det var inte heller den här personen som hade något som helst ansvar. Nej okej, men vem hade det? En person som inte var på jobbet den dagen hade min sak, jahopp, men personen i telefonen skulle be någon annan att se på det. Toppen, kan ni ringa mig eller skicka ett mail till mig när den personen har sett på det? Javisst svarar han, såklart vi kan, toppen säger jag, tack så mycket.

Klockan är nästan 16 samma dag och det är kritiskt för det är då kundtjänst stänger. Jag tog upp telefonen och började om processen, varenda person som jag pratade med säger emot mig i någon sorts nedlåtande översittar-ton och när jag försökte uttrycka min desperation och ilska över systemet till en kvinna så blev hon irriterad på mig. Även hon lovade till sist att ge besked vidare. Mindre än 24 timmar senare var skolan "mirakulöst" godkänd och jag kunde få mina pengar...

...Trodde jag. En vecka senare, inga pengar på kontot. Jag ringer igen för att klaga. Jag försöker förklara för damen i andra änden att jag inte känner att man får någon hjälp ifrån csn. Då snörper hon av mig med "jag ser ju att du fick hjälp av oss förra veckan". Hallå Damen! Att ringa och telefontrakassera csn för att sedan tvinga er att se på min sak medans jag blev rundpassad till fyra olika personer ÄR INTE ATT "FÅ HJÄLP".

Herrejävlar!

2 kommentarer:

  1. Men jisses så jobbigt!
    Har det gått bättre nu eller fortfarande inte fått ett öre?
    Personligen tycker jag de ska granska CSN...

    SvaraRadera
  2. Jag väntar tålmodigt. JA, det borde bli en sådan där "Aftonbladet granskar" grej.

    SvaraRadera

Leta i den här bloggen