Välkommen till Cocktailpartyt

01 april 2011

,

The Greatest Song



Jag läste något intressant på en blogg igår, där det diskuteras vilken som var världens bästa låt. Oj, var min första tankte, hur skall man någonsin kunna komma fram till det?

Det finns ju topplistor över sådant där, många topplistor. Att det är omöjligt att avgöra hindrar ju tydligen inte folk ifrån att försöka.

Vad min, inte så kvantitativa undersökning visar, är att det är folk tycker ganska samma. Låtar som ligger i topp är band annat:
Life on Mars - David Bowie. Bohemian Rhapsody - Queen. Stairway to heaven - Led Zepplin. Let it be - Beatles. Layla - Derek & the Dominos. Hotel California - The Eagles. Like a rolling stone - Bob Dylan.

En annan sak jag som också la märke till är att genren som dominerade är rock. Kanske för att den når ut till fler människor än hip hop eller pop, kanske för att rock bara är bättre.

Rolling Stone gjorde en top 500 lista (2004) där de kårade best songs of all time, här är lite statistik ifrån listan.

The list is almost entirely composed of North American and British artists. Of the 500 songs, 352 are from the United States and 117 from the United Kingdom; they are followed byIreland with 12 entries (U2 with 8), Canada with 10, Jamaica with 7 (most of them by Bob Marley or Jimmy Cliff), Australia with three (AC/DC with two) and a lone song from Sweden(by ABBA).

Decade - Number of songs - Percentage

1940s - 2 - 0.4%
1950s - 72 - 14.4%
1960s - 204 - 40.8%
1970s - 141 - 28.2%
1980s - 57 - 11.4%
1990s - 22 - 4.4%
2000s - 3 - 0.6%

Jag har en ny favoritsång för varje dag i veckan, men en av mina favoritlåtar är: Imagine av John Lennon. Texten är så otroligt vacker.

Vilken låt tycker du är den bästa låten som någonsin gjorts?



1 kommentar:

  1. David Bowie - Life on Mars eller Beatles - Let it be.

    SvaraRadera

Leta i den här bloggen