Välkommen till Cocktailpartyt

06 december 2013

Posta Julstämningen

Om tio dagar är det sista dagen du kan posta dina julkort och få en garanti på att de kommer fram i tid. Så det är bara att lägga 16 december på minnet och bestämma dig för om du skall skicka eller inte.
För den kreativa är det alltså fortfarande lite tid kvar att göra sina egna julkort. En del scrappar, många gör egna foto-kort, men man kan också teckna sina egna. 
För två år sedan gjorde jag just det och lämnade in till tryck. Det kostade cirka 10 kr styck för korten (och jag hade valt två olika motiv, varav ett ser du nedan). För mig var det värt det då det kändes som en kul och personlig sak att göra.

Jag valde först motiv, en ren, vilket för mig känns som ett väldigt juligt motiv. Så skissade jag upp den med blyerts, scannade och rensade bilden i ett bildredigeringsprogram. Jag önskade ett minimalistiskt uttryck så jag ändrade streckens färger och lade till ett grafiskt objekt med "God Jul". Så sändes de in till ett tryckeri (vilket ger en fin finish och perforerade vik-kanter).

I år har jag däremot inte tid att göra några egna kort, men det finns många organisationer där en viss procent av kortpriset går till välgörande ändamål, så det kan ju vara en idé istället. 

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen