Välkommen till Cocktailpartyt

03 december 2013

Hedenhös & Månraketer


Idag tänkte jag skriva lite om årets julkalender "Barna Hedenhös uppfinner julen". 

Okej. Så var börjar man? Vi kan väll börja med det faktum att det är väldigt få julkalendrar jag har haft lust att se sedan 1999, då SVT sände Julens Hjältar (jag kan fortfarande ta mig själv i att gå och sjunga "hänger tillsammans, svänger tillsammans..."). Jag tyckte även att Dieselråttor och sjömansmöss var rätt charmig, likaså Hotell Gyllene Knorren. Så jag är ingen julkalender-hatare, men ju äldre man blir, desto viktigare är det att kalendern är välskriven och gott producerad. 

Vi har ju bara sett tre episoder av Barna Hedenhös uppfinner julen, men hittills har den övergått alla förväntningar. Första gången jag såg trailern tänkte jag att här kommer ytterligare ett fjantigt och gapigt barnprogram. Men Barna Hedehös uppfinner julen är... tja, den är himla rolig helt enkelt. Rollerna verkar välskrivna och mamma Knota är utan tvekan min favoritkaraktär. Familjen Hedenhös är också mer nyanserad än i böckerna (som man ändå bara läste för de underbara illustrationerna). 

Det är något med med familjen Hedenhös positivitet i första episoden som bara gjorde mig glad. "Familjeråd?" - "Ja!". Och mamma Knotas helt obetalbart roliga argumentation för varför dem skall åka till rymden "Vi kanske inte överlever vintern ändå...".

För övrigt utspelar sig julkalendern i ett parallellt universum (love it), i en verklighet där julen aldrig blivit uppfunnen. När man spikade den delen av idén måste ju textförfattarna blivit vilda av glädje, för det öppnar upp för så otroligt många möjligheter. 
"Julstjärnan" har slocknat/imploderat/exploderat och bildat ett svart hål, genom vilket man kan resa i tiden. Okej, så vi har tidsresor också, kul. 
Familjen Hedenhös är också innehavare av magiska (du läste riktigt), magiska Sagogryn (hur skulle en stenåldersfamilj annars kunna resa till rymden? Så på något sätt blev det logiskt).


Jag är glad för att: 
  • Barnen inte är framställda som skitungar, där det  är meningen att vi skall skratta när dem gör sönder något eller förstör för sina föräldrar. 
  • Barnen inte är blasé på världen, så som barn/ungdomar gärna framställs på TV idag. 
  • Även vuxna kvinnor ges humoristiska roller (Jag ser på dig mamma Knota). 
  • Julen får lov att vara magi, spänning och äventyr.
  • Kulisserna är så fina och välgjorda. 
  • Casting är på topp och skådespelar-insatserna så bra.

Nu får vi bara hoppas att det håller i sig och att de nästa 21 episoderna är lika bra! Appen är föresten rätt söt, om du har lust att spela ett spel varje dag och bygga din egen raket. App store. Google Play

Har du glömt/struntat i att se julkalender men fick lite lust att titta, så går det att se alla episoder som sänts i SVT Play

Hur fin är föresten inte själva papp-kalendern ifrån Maxén Art då? 

Mystisk Fakta

Det är ju inte första gången man använt sig av en raket i julkalendern. Minns ni Mysteriet på Greveholm? Redan i första episoden så ser man nästan samma raket som man återfinner i årets julkalender och app. Jag pratar inte om familjen Hedenhös raket i bark, utan den rödvita Tintin-inspirerade månrakten. Kanske det är någon på SVT som är ett stort Tintin-fan? (Jag har inte tid eller möjlighet att se igenom alla julkalendrar som varit, så för tillfället så antar jag att det bara är i dessa två, men det hade ju varit kul om raketen synts till i fler kalendrar!) 


2 kommentarer:

Leta i den här bloggen