Välkommen till Cocktailpartyt

05 juli 2011

,

Hund i Bil



Varje år dör det hundar som har blivit lämnade i bilen av sina ägare. Ägare som bara ska in i butiken i "några minuter", ägare som tror att det hjälper att stå i skuggan, ägare som inte lämnar rutan nere. Ägare som inte tar ansvar för sin hunds liv.

Reklamen ovan såg jag för första gången på tv idag och den fick mig att börja gråta då jag blev så otroligt illa berörd. Jag tänkte på hur många hundar varje år som lider ett mycket värre öde än just hunden i filmen. Vad som däremot är bra är att problemet uppmärksammas. I Norge blir du anmäld för djurmisshandel hos polisen vid sådana tillfällen och jag antar att det är det samma i Sverige.

vovva.se (eller om du har hund i Norge) kan du hitta information om temperaturer inne i bilen beroende på utetemperatur och även vad du kan göra när du ser en hund i en bil en varm dag. Glöm inte att på en varm dag tar det ibland bara några minuter innan en tragedi är framme. Ser du en hund som lider, ring polisen och få ut hunden ur bilen så fort som möjligt.

Jag hoppas att så många hundägare och hundälskare som möjligt sprider det här budskapet så kanske man kan rädda en liten fyrfota vän ifrån att gå ett tragiskt och smärtsamt öde till möte.

Tid

Yttertemp

Skugga/Sol

Temp i bil

08.30
14° C
skugga
19° C
09.30
18° C
skugga
38° C
10.30
20° C
blandat
47° C
11.15
20° C
sol
58° C
12.00
23° C
sol
62° C
13.30
22° C
sol
85° C

1 kommentar:

  1. jag hörde ett nummer som man kunde ringa om man såg en hund i en bil. man sa bilens nummer och bokstäver och då ringde dem upp bilens ägare. fast jag glömde bort att skriva upp det och det ångrar jag verkligen:(

    SvaraRadera

Leta i den här bloggen