Välkommen till Cocktailpartyt

23 juli 2011

, ,

22.07.11 - Ondskan

Bildkälla Facebook
Oslo är min hemstad, det är där jag bor och går i skolan. Jag har en norsk sambo och norska vänner, jag har till och med börjat prata norska. När jag får frågan om hur norrmän är så brukar jag svara att "dom är som oss, fast med talfel", det är ett skämt som jag säger med ett leende på läpparna för Norge ligger mig varmt om hjärtat. 

Igår befann jag mig inte i Oslo, men det gjorde min sambo, mina vänner, mitt hem och skola. Jag förstod inte hur allvarligt det skulle bli först, det gjorde nog ingen. På internet läste jag rätt efter bombning att några var skadade, jag tänkte först att det skulle bli som i Stockholm, att kanske bara gärningsmannen var död. Jag ringde pojkvännen, han hade varit nära vår lägenhet (ungefär vid slottet), bara 10 minuter därifrån, han sa att det hade skakat i hela marken och att han hade hört smällen. Vi pratade lite och jag började titta på nyheterna, Twitter, Facebook och uppdatera de olika norska tidningarna.

Snart skulle det visa sig att det var två döda i bombningen, ett tal som senare skulle stiga med ytterligare fem tagna människoliv. Jag gick till Ica och när jag kom tillbaka så loggade jag av vana in på Facebook, folk hade börjat att sprida meddelandet "IKKE RING FOLK PÅ UTØYA. De gjemmer seg for gjerningsmannen. Kopier statusen! (Ambulasen kommer ikke fram fordi det er forsatt skyting)"

Det kändes inte verkligt, under kvällen kommer vittnesrapporter in, ungdomar som har räddats eller räddat sig själv ifrån ön berättar om 20-30 döda. Polisen bekräftar sent på kvällen att det är minst 10 personer. På Facebook sprids meddelanden om att hjälp behövs "Oslo universitetssykehus trenger blodgivere med blodtype 0 - (null minus). Ring blodbanken nå - telefon 2211 8900 eller 2211 8865"

Nu börjar de stora spekulationerna, vad är det för galning som kan ligga bakom det här? Vad är det för vansinnig människa? På de sociala nätverken sprider folk budskap om att inte döma någon i förtid "Om noen skulle finne på å bruke det som nå har skjedd i Oslo for å score billige poeng om innvandringsstopp og lignende, gjør dere selv en tjeneste: slett meg fra vennelisten før jeg gjør det. Dette er en tid for samhold og fellesskap, ikke hat og frykt."

Jag gick och la mig med en klump i magen och bad pojkvännen om att skicka sms när han hade kommit hem. Han hade spenderat kvällen hemma hos några vänner och det är jag glad för, igår var inte dagen för ensamhet. 

Jag vaknade vid 9-tiden idag och gick in på VG, 84 döda på Utøya. Jag började spontant att gråta och jag tror inte att jag var den enda som gjorde det i morse. Igår var en verkligt svart dag, världens mäktigaste ledare kondolerar, det gör jag också.

Anders Behring Breivik är gripen för dåden i Oslo. Undrar du hur ren ondska ser ut så har du svaret här; Det kan vara vem som helst och du kan inte se det på någons utseende, för ondskan kommer inifrån. Bildkälla


3 kommentarer:

  1. fattar inte hur någon kan göra så,finns inga ord som beskriver hur hemskt det är:(

    SvaraRadera
  2. Bor också i Norge, precis utanför Oslo. Finner inga ord för det inträffade.

    SvaraRadera
  3. bra skrivet! är så hemskt och ofattbart allting :(

    SvaraRadera

Leta i den här bloggen