Välkommen till Cocktailpartyt

28 november 2013

Norsk nok eller bare Svensk?


Så vad är det som gör att man är norsk eller svensk? För det är inte utseendet, det är inte kultur, eller religion eller statsskick. Jag hade kunnat ändra medborgarskap, men jag tror inte att det hade hjälpt något vidare det heller. Att vara svensk i Norge går under samma princip som att vara kung eller drottning i Narnia (en gång kung eller drottning i Narnia, alltid kung eller drottning i Narnia). En gång svensk, alltid svensk. 

Jag har bott i Oslo i sju år nu. Jag tog min kandidatexamen i Oslo och jag är förlovad med en norrman. Jag har växt upp med samma kultur, religion och statsskick som i Norge och språken är hemskt lika. Jag firar 17 mai. 
Skulle jag däremot kalla mig för norrman, så skulle folk flest bara tagit det som ett skämt. Jag är ju svensk, jag kommer alltid att vara svensk. 
Du kan i princip komma ifrån vilket annat land som helst till Norge, bo och leva här och kalla dig norsk utan att någon skulle höja på ögonbrynen. Undantaget är Sverige.

Så vad är det som gör att man är norsk eller svensk? Är jag norsk nu när jag börjat se på skidsport? (Något jag började med under OS i Vancouver, min kille lurade mig till att börja titta). I skrivande stund så sitter jag och väntar på att herrarnas skidskytte skall starta. Världscupen har ju börjat nu och dem jag vill se är Bjørndalen och Svendsen i rött, vitt och blått. 

För varje år som går försvinner mer och mer av mitt svenska språk till fördel för det norska. Vad händer den dagen man inte längre hör att jag är svensk? Kanske jag kan leva inkognito som norrman? Jag måste förstås byta efternamn, det blir inte så mycket svenskare än Olsson. Och om jag skaffar mig norskt medborgarskap, blir jag verkligen norsk då? Vad jag menar är, skulle någon annan se mig som norsk?

Jag tror inte det. Jag tror verkligen inte det och jag vet inte ens själv om jag tycker att jag är norsk. 
Jag får nog vara nöjd med att vara svensk, heja på Norge när det är skidor på TV, krama laksen och fira midsommar om vartannat. För trots alla skriverier i media, så är det ändå inte så dumt att vara svensk i Norge. 


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen