Välkommen till Cocktailpartyt

31 oktober 2011

,

Bakom Ratten


Bakom ratten på en Honda. (En skiss som jag gjorde till min grupps senaste reklam-projekt på Westerdals).
Reklamtexten som hörde till var:

Husker du den dagen du fikk førerkortet og tok din aller første kjøretur, helt alene? Det var bare deg, bilen og veien. Om du ville, kunne du dratt hvor som helst. Det var frihet. Den følelsen minner ikke om noe annet.

I en Honda finner du bare originaldeler fra Honda. Det gir Hondaførere en unik opplevelse. For ingenting høres ut som en Honda, ingenting føles som en Honda, ingenting lukter som en Honda, ingen bil ser ut som en Honda. Det minner ikke om noe annet.

Sansen av HONDA

30 oktober 2011

I'm totally messing with you

“And from that day forward, women embraced their diversity and realized that all shapes and sizes are beautiful. Ah ha ha. No. I’m totally messing with you. All Beyonce and JLo have done is add to the laundry list of attributes women must have to qualify as beautiful. Now every girl is expected to have Caucasian blue eyes, full Spanish lips, a classic button nose, hairless Asian skin with a California tan, a Jamaican dance hall ass, long Swedish legs, small Japanese feet, the abs of a lesbian gym owner, the hips of a nine-year-old boy, the arms of Michelle Obama, and doll tits. The person closest to actually achieving this look is Kim Kardashian, who, as we know, was made by Russian scientists to sabotage our athletes.”
-Tina Fey.

JUL @ IKEA

Finn ett stort fel. Hittade du det? DET ÄR JULPYNTAT I OKTOBER.
Är det verkligen okej? Är det okej att stora företag förstör julen genom att vara så kommersa att dom slänger upp juldekorationer och säljer pepparkaksdeg och omslagspapper I OKTOBER?

Hell no, säger jag. 

Jag älskar jul. Jag älskar snödrivor och ljus i alla fönster. Jag älskar doften av glögg och lussekatter. Jag tycker att det är vackert med Luciasånger och att klä granen med kulörta kulor är något av det bästa som finns. Jag gillar att köpa julklappar och jag spenderar lång tid på att slå in dom. 
Jag blir arg på IKEA när de försöker utnyttja det för att i tre månaders tid kränga juldekorationer. Det skall dom bara låta bli med. 

28 oktober 2011

,

Honda



Just nu så lär vi oss om hur man bygger upp en stark märkesvara och vår kund är Honda. Vad gör man när ett gigantisk företag som Honda bara äger 2% av marknaden. Vad gör man när man säger "Honda" till någon  och personen svarar "Va?". För i Norge så är Honda en ganska ovanlig bil. 

Vårt uppdrag var att förstärka märkesvaran Honda och plattformen var print. På måndag får du se vilken lösning vi valde, men tills dess så kan du se den smarta Honda-reklam videon ovan. Varför? För att det är kul med reklam (ibland).

26 oktober 2011

,

Just a little magic


Hösten är verkligen här. Idag var första dagen jag behövde knäppa höst-jackan, jag tittade upp och nästan ingenting var grönt längre. Vad hände?
Det händer varje år, ja jag vet. Det är höst, en av fyra årstider och allt det där, men det är ändå lite magiskt, eller hur?

24 oktober 2011

, ,

Prezi

Efter det projektet som vi hade i skolan nu senast så blev jag introducerad för ett program som öppnar upp för ett helt nytt sätt att presentera på.

Det heter PREZI och de själva menar att de är "The zooming presentation editor", vilket ganska kort och gott förklarar vad programmet gör.


Du kan bläddre fram och tillbaks i presentationen med pilarna och dessutom zooma fritt i presentationen.

Här är en färdig presentation som blivit gjort om Coca Cola och som tydligt visar många sidor av vad man kan göra i programmet.

Visst är det helt härligt och mycket roligare än power point?

16 oktober 2011

,

Your message is only as good as your ability to share it


Just nu i skolan, så håller vi på att lära oss hur vi skall bli så bra som möjligt på att presentera. Att försöka lära oss att styra rädslan och våra reaktioner när vi utsätts för en obehaglig situation.

Det fick mig att tänka på hur viktigt (över huvud taget) det är att presentera en idé så bra som möjligt. Så idag av en slump så kommer jag över den här videon på internet där någon helt uppenbart delar min kärlek till infographics.

Jag älskar infographics för att dom får oss att se och förstå information mycket mycket snabbare än vad vi annars hade gjort. Datorn har gett oss tillgång till mängder av information och duktiga grafiska designers hjälper oss att absorbera den.
Klicka på bilden för större storlek. Källa: miss-design.com.

Copywriters!

När jag tänker copywriter så tänker jag "min framtida jobbeskrivning". Därför kunde jag inte låta bli att dra på smilbanden när jag fick syn på den här infographicen.
Något av det bästa på hela planschen är "citat som aldrig blivit yttrade av personer som aldrig yttrade dom", Client: Is that logo too big?

Leta i den här bloggen