Välkommen till Cocktailpartyt

21 maj 2012

,

PK-debatt: Janne vs. Ebba

Om någon skulle ha frågat mig innan den här debatten om: Vem av Janne Josefsson och Ebba von Sydow som skulle vinna en debatt, så skulle jag svarat Janne.
Faktum är dock, att jag sitter här chockad och äcklad av Janne och hans förnedrande sätt att tala till andra på (bland annat genom gubbig härskarteknik). Ebba däremot var saklig, sade ifrån när hon behövde, hon var vettig och verkade dessutom veta vad hon pratade om. För Ebba har genom att läsa journalistik på högre nivå lärt sig den traditionella delen av journalistiken och genom sitt öppna sinne klarat av att utnyttja "de nya medierna".

Jag skall inte säga så mycket mer om det här, utan du kan istället själv se debatten som hölls av Publicistklubben med temat "Journalisten och Varumärket".



Är det bara jag som tycker att det här var riktigt illa och jobbigt att se på?

2 kommentarer:

  1. Jag tycker det var en rätt intressant debatt men det var synd att den spretade ut åt så många håll. Alla har ju rätt i sak och det blev någon slags strid mellan nytt och gammalt där varumärkesdebatten försvann.

    Ordet varumärke har ju kommit fram som de säger pga osäkra arbetsförhållanden och för att man måste kunna sticka ut lite extra och värdera, inte bara ens kunskap och kompetens utan och ens personlighet.

    Ebba, Alex, Amelia och Janne är sig själva och det är deras varumärken. Är tokenkelt att beskriva dem.

    Faktum är att jag tycker att Janne är inne på frågan som andra kanske också ställt sig, vilka är journalister och vilka är trendspanare och krönikörer.

    Själv är jag mer på Jannes linje om att inte "sälja sig" och tycker det är djupt problematiskt med sponsringar. Som Alex själv säger 1:08:55 att han kommer att hålla pampers om ryggen, vilket innebär att han inte kommer att säga något negativt om Pampers. Snacka om styrning. Journalistik ska vara fri och oberoende, på riktigt. Kan man muta en journalist?

    Samma sak med modejournalister, är extremt sällan som man ser en kritisk artikel om klädesplagg eller klädindustrin i tidningar som kretsar kring mode. Är beklämmande tycker jag.

    Sen är det inte så snyggt av Janne att nedvärdera en kollega bara för att hon gör en ensidig och okritisk bevakning av vissa utvalda ämnen.

    SvaraRadera
  2. "Sen är det inte så snyggt av Janne att nedvärdera en kollega bara för att hon gör en ensidig och okritisk bevakning av vissa utvalda ämnen."

    Wow, verkligen? Vilken kommentar.

    SvaraRadera

Leta i den här bloggen