Välkommen till Cocktailpartyt

13 december 2011

Examen

Education is what remains after one has forgotten what one has learned in school.
Albert Einstein
Nu är det examenstider och det är säkert inte bara jag som har eller har haft högskole-examen nyligen. För dom flesta så innebär det att stänga in sig i ett litet rum med choklad, 7 liter kaffe och en läslampa medans personen i fråga frenetiskt försöker att lära sig innehållet i x antal böcker som lätt hade kunnat misstas för tegelstenar.

Jag däremot har hemmaexamen och behöver inte tänka på att plugga någon kunskap som sedan skall skrivas ner under ett par timmar. Däremot så skall jag ta den kunskapen jag införskaffat mig under ett halvår och skriva en analys som skall kunna testas upp emot kurslitteraturen.

Den här examen har ommöblerat timmarna på dygnet på ett märkligt sätt. Jag kan sitta mellan klockan 00.00-02.00 och markera med en gul marker i "Convergence Culture"för att sedan somna, vakna 7.30 och gå ut med hunden. Somna i två timmar igen och sen sätta mig och jobba med kreativa lösningar till lunch. Så på många sätt är det bra att ha hemma-examen, du kan jobba med den när andan faller på.

På torsdag så är allting färdigt, då skall den lämnas in och klassen tillsammans med ad-folken på skolan skall ha eget julbord. Dagen efter är det sista dagen i skolan och sen börjar jullovet. Det är konstigt att tänka att jag bara har fyra dagar kvar av den här terminen!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen