Välkommen till Cocktailpartyt

28 september 2013

,

Stephen King - Att Skriva

Under sensommaren kom jag igång med mitt skrivande igen. Alltså, jag har inte skrivit lika mycket som jag brukar. Rättare sagt, jag har inte skrivit alls. Innan augusti var det nästan ett år sedan jag skrev sist. Visst, man skriver ju hela tiden, det är inte så att jag hållit mig undan sms i ett år. Jag menar att skriva, att sätta sig ner och låta tankar och känslor rinna ut på papper. 
Men i förra veckan började det kännas trögt och jag behövde inspiration från någon ny stans. Så jag tog och beställde en bok. Adlibris är räddningen för alla fattiga bokälskare, billiga priser och gratis frakt. Så jag klickade hem Stephen King's Att skriva - En Hantverkares Memoarer. Den kom igår. Så jag spenderade kvällen igår och morgonen idag med att skumma igenom hela boken och läsa en tredjedel. (Så nu skall jag läsa resten.) 
Jag har en grej med kursböcker och faktaböcker. Jag skriver i dem. Mina skönlitterära böcker försöker jag skydda mot omvärlden och gör du så mycket som ett hundöra i en av mina böcker kommer jag att bli djupt besviken på dig som människa. Men faktaböcker, dem skriver jag i. Jag gör anteckningar i sidorna. Markerar meningar men gula och lila markers. Jag sätter post-it lappar och sätter klammer på stycken jag anser viktiga. 
Det kan kännas onaturligt att kladda i en bok, men det är ju inte kladd. Jag vill minnas vad Mr King sa om att skriva 2000 ord varje dag, så jag markerar det. Jag vill kunna slå upp det där praktiska exemplet, så jag sätter en sticker. I morgon så tänker jag gå lös på boken med min gula markeringspenna!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen